Facultatea:

Facultatea de Științe Socio-Umane

Tema lucrării:

Dezvoltarea limbajului la copiii tipici: aspecte generale, teorii explicative și repere de dezvoltare a limbajului.

Numărul de pagini:

87

Rezumat

Lucrarea de licență „Întârziere în dezvoltarea limbajului la copiii tipici” abordează dezvoltarea limbajului la copii, evidențiind factorii ce pot conduce la o tulburare de limbaj. În primul capitol, sunt prezentate definiția limbajului, funcțiile și componentele acestuia, precum și teoriile explicative ale dezvoltării limbajului. Capitolele următoare se concentrează pe întârzierea în dezvoltarea limbajului, descriind conceptul de „retard în limbaj” și etiologia acestuia. Sunt enumerate reperele de dezvoltare a limbajului pe diferite perioade de vârstă și se discută despre comunicarea preverbală și verbală. Prin studii de caz, sunt evidențiate diferențele la nivelul limbajului expresiv și a vorbirii între participanți, iar pentru intervenție se propune un program complex de dezvoltare a vocabularului și stimulare a laturii comunicative. Această lucrare oferă o perspectivă amplă asupra dezvoltării limbajului la copii și a posibilelor tulburări asociate, precum și a modalităților de evaluare și intervenție.

Cuprins:

1. Definirea termenului de limbaj

2. Funcțiile limbajului

3. Componentele limbajului

4. Teoriile explicative ale dezvoltării limbajului

4.1. Abordarea axată pe învățare

4.2. Abordarea nativistă

4.3. Abordarea axată pe dezvoltarea cognitivă

4.4. Abordarea socioculturală

5. Repere de dezvoltarea a limbajului –stadiile dezvoltării limbajului, explicate sistematic

5.1. Dezvoltarea capacității de ascultare și înțelegere – Comunicarea Receptivă

5.2. Dezvoltarea capacității de vorbire și comunicare – Comunicarea Expresivă

6. Comunicarea preverbală în primele luni de viață

6.1. Percepția vorbirii

6.2. Primele sunete și gesturi

Prezentare generală extinsă

Lucrarea de licență intitulată „Întârzierea în dezvoltarea limbajului” analizează atât parametrii normali de dezvoltare a limbajului la copii tipici, cât și factorii și cauzele care pot conduce la întârzieri sau tulburări. Structurată în patru capitole principale, aceasta oferă o abordare teoretică, diagnostică și practică asupra dezvoltării limbajului, culminând cu studii de caz detaliate.

Structura lucrării

  • Capitolul I: Prezintă aspectele generale ale dezvoltării limbajului, incluzând definiții, funcții, componente și teorii explicative, precum abordarea nativistă, socioculturală și axată pe dezvoltarea cognitivă.
  • Capitolul II: Analizează întârzierile în dezvoltarea limbajului, definind conceptul, etiologia, factorii de risc și semnele distinctive ale întârzierilor la diverse categorii de vârstă.
  • Capitolul III: Detaliază metodologia cercetării, incluzând obiectivele, ipotezele, participanții și instrumentele utilizate, cum ar fi Scala Portage și Scala de evaluare a abilităților perceptiv-auditive.
  • Capitolul IV: Oferă analiza detaliată a patru studii de caz, comparând datele obținute cu etapele normative ale dezvoltării limbajului și propunând intervenții specifice.

Rezultatele și concluziile

Studiile de caz evidențiază diferențe semnificative în dezvoltarea limbajului expresiv și receptiv între participanți, identificând întârzierile și cauzele posibile. Intervențiile complexe propuse se concentrează pe stimularea vocabularului și îmbunătățirea comunicării. Concluziile lucrării subliniază necesitatea intervenției timpurii și a diagnosticării precise pentru a sprijini dezvoltarea normală a limbajului.

Aspecte cheie abordate

  • Definiția limbajului: Un sistem de simboluri utilizat pentru gândire și comunicare.
  • Funcții ale limbajului: Comunicațională, socială, cognitivă și reglatorie.
  • Factori de risc: Incluzând probleme prenatale, postnatale și psihogene.
  • Etape normative: Dezvoltarea vocabularului și a capacităților comunicative la diverse categorii de vârstă.
  • Diagnostice diferențiale: Disfaziile și alte tulburări asociate întârzierii în dezvoltarea limbajului.

Importanța cercetării

Lucrarea subliniază rolul esențial al intervenției timpurii și al unui mediu educațional și familial stimulant pentru prevenirea întârzierilor de limbaj. De asemenea, oferă o perspectivă practică asupra evaluării și intervenției, utile atât specialiștilor, cât și părinților.

Caută printre cele peste 1000 de lucrări disponibile pe site-ul nostru!

Ți se pare prea complicat ?

Scapă de griji !

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *