Facultatea:

Facultatea de Științe Socio-Umane

Tema lucrării:

Identitate și alteritate în opera lui Ioan Slavici: o abordare fenomenologică a relației Eu-Altul

Numărul de pagini:

37

Rezumat

Lucrarea de licență abordează relațiile interumane în cadrul grupurilor sociale în opera lui Ioan Slavici, concentrându-se pe două tipuri de crize identitare: cele generate de violența socială invizibilă și criza trăită în cuplu. Prin analiza personajelor feminine, lucrarea explorează identitățile acestora în comunitate, precum și în relația cu sinele. Teoriile emblematice pentru înțelegerea identității, precum cele ale lui Levinas, Buber și Dubar, sunt discutate în primul capitol. Opera lui Slavici este plasată între tradiție și modernitate în al doilea capitol, evidențiind tradiționalitatea și modernitatea în relație cu ethosul popular și tablourile etnografice. Analiza personajului feminin ca identitate pentru sine este detaliată în al treilea capitol, inclusiv interpretările importante ale eroinelor lui Slavici. Ultimul capitol explorează identitatea femeii în raport cu Celălalt, atât la nivelul cuplului, cât și la nivel societar. Construcția identitară a personajelor feminine vizează relațiile cu Celălalt, reflectând acceptarea sau refuzul identităților atribuite și identificarea diferită de ceilalți. Prin analiza filozofică a lui Levinas, lucrarea subliniază importanța relațiilor interumane, interioritatea și relațiile sociale în construirea identității.

Cuprins:

CAPITOLUL I – ÎNȚELEGEREA CONCEPTULUI DE IDENTITATE

1.1. Punctul de vedere fenomenologic – Emmanuel Lévinas

1.2. Identitatea în impas – Claude Dubar

1.3. Dinamismul relației Eu-Tu în viziunea lui Martin Buber

1.4. Alte perspective asupra conceptului

CAPITOLUL II – TRADIȚIE ȘI MODERNITATE ÎN PROZA LUI IOAN SLAVICI

2.1. Tradiție – tradiționalitate, modern-modernitate

2.2. Tablouri etnografice; ethosul popular

2.3. Filosofia lui Slavici

2.4. Slavici interpretat din perspectivă psihanalitică

CAPITOLUL III – PERSONAJUL FEMININ – IDENTITATE PENTRU SINE

3.1. O nouă interpretare a personajului feminin – personajul trialogic

3.2. Granițele feminității slaviciene

3.3. Femeile atipice – identități pentru sine

CAPITOLUL IV – PERSONAJUL FEMININ – IDENTITATE PENTRU CELĂLALT

4.1. Relația soț-soție; cuplul și căsătoria

4.2. Cele trei niveluri de alteritate ale personajului feminin

4.3. Femeia în societate

Concluzii

Bibliografie

https://docs.google.com/document/d/1ga2inBCTu8oXD1J0RnZlLCtewDSsN2nX9Mzv1YBHYpY/edit?usp=drivesdk

Caută printre cele peste 1000 de lucrări disponibile pe site-ul nostru!

Ți se pare prea complicat ?

Scapă de griji !

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *