Facultatea:

Facultatea de Științe Socio-Umane

Tema lucrării:

Dimensiunile psihosociale ale adolescentei delincvente: analiza factorilor determinanti și disfuncțiile instituționale

Numărul de pagini:

75

Rezumat

Lucrarea de licență se concentrează pe adolescenții care comit fapte indezirabile, având ca obiective identificarea caracteristicilor acestora, a factorilor psihosociali care determină comportamentul deviant și a disfuncționalităților instituțiilor de socializare. Studiul implică 5 subiecți cu vârste între 16 și 18 ani și se bazează pe un instrument de cercetare de tip studiu de caz. Adolescența este definită ca o perioadă de tranziție între copilărie și maturitate, caracterizată prin schimbări fizice și psihice semnificative. Criza adolescenței este asociată cu manifestări de revoltă, închidere în sine și exaltare, iar instabilitatea afectivă și comportamentală poate duce la comportamente deviante. Colaborarea cu grupuri de aceeași vârstă și integrarea socială sunt importante în procesul de socializare. Este esențial să se înțeleagă că adolescența este o perioadă de transformare și de formare a identității personale, în care individul se confruntă cu multiple provocări și conflicte.

Cuprins:

Capitolul 1: Introducere

1.1 Contextul cercetarii

1.2 Obiectivele cercetarii

Capitolul 2: Adolescenta

2.1 Definire, Caracteristici, Concepte

2.2 Instabilitatea afectiva si comportamentala

Capitolul 3: Dimensiunea Sociala

3.1 Rolul socializarii in adolescenta

3.2 Impactul mediului social asupra comportamentului adolescentilor

Capitolul 4: Delincventa juvenila

4.1 Factorii care influenteaza comportamentul delicvent al adolescentilor

4.2 Consecintele delicventei juvenile asupra individului si societatii

Capitolul 5: Studiu de caz

5.1 Prezentarea subiectilor si metodologia utilizata

5.2 Analiza rezultatelor si concluzii

Capitolul 6: Recomandari si perspective de viitor

6.1 Masuri de prevenire a delicventei juvenile

6.2 Rolul institutiilor si comunitatii in reintegrarea adolescentilor delicventi

Bibliografie

Prezentare generală extinsă

Context și motivație

Lucrarea abordează dezvoltarea personalității adolescentului delincvent, subliniind complexitatea fenomenului delincvenței juvenile dintr-o perspectivă multidimensională (psihologică, sociologică, biologică). Este subliniată importanța înțelegerii individualității fiecărui caz, evitând generalizările, și identificarea factorilor care determină astfel de comportamente.

Obiectivele cercetării

  • Identificarea caracteristicilor specifice subiecților analizați.
  • Analiza factorilor psihosociali care influențează comportamentele deviante.
  • Evidențierea disfuncționalităților instituțiilor și agenților de socializare (familie, școală, grupuri de prieteni).

Metodologia utilizată

Studiul de caz a fost principalul instrument utilizat, investigând cinci subiecți cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani. Metodele au inclus analiza comportamentală și identificarea factorilor cauzali specifici fiecărui caz.

Adolescența: Definire și caracteristici

Adolescența este definită ca o etapă tranzitorie între copilărie și maturitate, caracterizată prin transformări biologice, psihologice și sociale. Perioada este marcată de instabilitate afectivă, conflicte motivaționale și căutarea unei identități proprii, fiind deseori percepută ca o „criză”.

Subetape ale adolescenței

  • Preadolescența (13-16 ani): Stabilizarea maturității biologice și conturarea individualității.
  • Adolescența propriu-zisă (16-19 ani): Fundamentarea trăsăturilor de caracter și a intereselor profesionale.

Delincvența juvenilă

Delincvența juvenilă este definită ca încălcarea normelor sociale de către tineri, având caracteristici precum insuficienta maturizare socială și dificultăți de integrare. Aceasta se manifestă prin comportamente antisociale precum furtul, violența sau vagabondajul.

Factori cauzali

  • Deficiențe în procesul de socializare familială.
  • Influența grupurilor deviante.
  • Stiluri educative nepotrivite (excesiv de stricte sau permisive).

Teorii explicative

  • Teorii biologice: Pun accent pe factorii genetici și neurobiologici.
  • Teorii psihologice: Analizează personalitatea și traumele psihologice.
  • Teorii sociologice: Se concentrează pe influențele mediului social și cultural.

Concluzii

Fenomenul delincvenței juvenile necesită o abordare holistică, care să includă intervenții educative, psihologice și sociale. Este esențială integrarea socială a adolescenților prin crearea unui mediu favorabil dezvoltării lor.

Caută printre cele peste 1000 de lucrări disponibile pe site-ul nostru!

Ți se pare prea complicat ?

Scapă de griji !

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *